Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
peklac

Barlangban, Vagy Istállóban született Jézus?



Így karácsony környékén megnövekedik az érdeklődés Jézus születésének a körülményei iránt. Bár mostanság a bolygók eggyüttállása és a betlehemi csillag újbóli megjelenése volt a figyelem központjába, azért Jézus születésének a további körülményeiről se feledkezzünk meg . Erről az eseményről a szinoptikus evangéliumok közül a Máté 1:18-2:12, valamint a Lukács 2:1-40-ben olvashatunk. 

Jelen esetben számunkra az a kérdés, hogy Jézus barlangban, vagy istállóban született? A kérdés fontossága érthető, hiszen a különböző értelmezések különböző üzeneteket hordoznak számunkra. Én a kialakult hagyománytól eltekintve egy korai, pszeudoepigráf forrásra hívnám fel a figyelmet, méghozzá a Jakab protevangéliumára. Ezt az iratot a nyugati kereszténység kevésbé tartja számon, mint a keleti, mindenesetre a hatása nyilvánvaló volt a korai egyházban.

A protevangélium alapján (bővebben: https://peklac.reblog.hu/jezus-szuletese) elég valószínűtlennek látszik, hogy Jézus egy fából tákolt istállóban született meg, sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy ez az esemény egy barlang-istállóban történt, amely abban a korban egyszerre szolgált az emberek és az állatok lakóhelyéül. Érdekes továbbá, hogy a betlehemi „idill“-ben szereplő ökör és szamár ábrázolása az Ésaiás 1:3-alapján terjedt el.

"Az ökör ismeri gazdáját, és a szamár az ő urának jászlát; Izráel nem ismeri, az én népem nem figyel reá!"

A korakeresztény ikonok rendszerint Jézus barlangban való születését ábrázolják, amely egyrészt mutatja a Protevangélium elterjedését, másrészt pedig nyilvánvaló utalás Platón barlanghasonlátára, amely alapján, az ember e világban való létezése hasonlatos ahhoz az emberéhez, aki egy barlangban van megkötözve és egy lobogó tűz előtt mozgó árnyak kivetülését szemléli a barlang falán.  Ebből az állapotból pedig a protevangélium szerint Jézus az aki kivezette az embert.

karácsony Jézus születése evangélium

Platónal üzenetével ellentétben - miszerint a saját intellektuális tevékenység által, az ideákon felülemelkedve, megpillanthatjuk az egyedüli jót - a kereszténység üzenete az, hogy a Názáreti Jézus a Krisztus és, aki értünk emberekért született meg emberként, hogy a keresztáldozatába és a feltámadásába vetett hit által megismerhessük az Atya jóságát.

Tovább
0

A Francia forradalom konzervatív szempontból



A következő írásomban egy talán kevésbé ismert gondolkodónak - Joseph Marie de Maistre grófnak a Francia forradalommal kapcsolatos nézeteire fogom felhívni a figyelmet. Úgy gondolom, hogy ezt a témát több szempontból is érdemes megvizsgálnunk. Elsősorban azért mert ebben a műben kortársi szemszögből látjuk a progresszív haladáshívő, liberális nézeteket valló és a lassú fejlődés párti, konzervatív értékeket képviselő érvek ütközését. Másodsorban érdekes lehet számunkra, hogy a fentebb említett író francia forradalommal kapcsolatos aggodalmai, miként igazolódtak be a történelem alakulása során. Végül, de nem utolsó sorban szembetűnő az is, hogy a 18. század liberális és konzervatív érvei bizonyos módon ma is visszaköszönnek.

A savoyai származású Josep-Marie de Maistre gróf, a francia társadalom felső rétegéből származott, értelem szerű, hogy ő inkább francia aspektusból értelmezi a Forradalom eseményei. Chambéry szabadkőműves-páholyának tagja volt, a Francia forradalom kitörése idején mérsékelt szabadelvű hírében állott. A gondolatok Franciaországról című művét 1797-ben írta, amely egy csapásra ismertté tette őt. A forradalom kitörése miatt menekülnie kellett Savoyából és Piemontban telepedett le. Royalista volt, nézeteit a Francia forradalommal szemben határozta meg. 

Francia forradalom konzervatív

Az általam vizsgált Maistre szövegben, az író először a forradalmak és az isteni gondviselés kapcsolatát vizsgálja, majd rátér arra, hogy ez miként nyilvánult meg a Francia forradalomban. Ezt követően a Forradalom és a kereszténység kapcsolatára hívja fel a figyelmet, utána pedig az mellett érvel, hogy az alkotmányok isteni befolyásnak köszönhetően jöttek létre. Végezetül a francia kormányzat tehetetlenségéről értekezik, és a Forradalommal szemben olyan királyság helyreállítást javasolja, amely erőszak nélkül kell, hogy végbe menjen. 

Finom kötelék fűz bennünket a legfelsőbb Lény trónjához, amely megtart, de nem ver rabszolgaláncra.”  Ezzel a mondattal kezdi esszéjét Maistre, majd pedig úgy folytatja, hogy bár minden ember a saját akarata szerint cselekszik, mégis ezáltal egy átfogó isteni akaratot valósít meg. Az egész világ működését egy órához hasonlítja, amely az apró részeinek az összehangolt működése által adja meg az aktuális időt. Az egész világ alapvetően egy rend szerint működik, de bizonyos esetben Isten közbeavatkozhat, Maistre ezt nevezi csodának. Szerinte a Francia forradalom is ilyen csoda, hiszen nem az emberek irányították a forradalmat, hanem a forradalom irányította őket.[1] Ennek köszönhető az is hogy középszerű emberek kerültek a hatalomba,[2] akik szinte gépiesen cselekedtek. A forradalmárok legnagyobb bűnét a szuverenitás jogosulatlan, erőszakos eltörlésében látta Maistre. XVI. Lajos halálában az egész nemzet vétkes, és ezt a gaztettet a Gondviselés meg is büntette, hiszen azok, akik ebben a „merényletben” résztvettek: tábornokok, nemzetőrök, vezetők szintén erőszakos halállal haltak meg.[3] Ilyen mértékű büntetésekre egy legitim hatalom kormányzása esetében nem került volna sor, de a nagy bűnökhöz nagy büntetések járnak, véli Maistre. Franciaország az egész világ számára példát statuált, hogy mennyire szörnyű a szuverenitás mentes forradalom, és most már az lenne a legideálisabb szerinte, ha erőszak nélkül helyre állna a királyság. 

Francia forradalom konzervatív

Az írásának a következő szakaszában a Forradalom vallásellenességéről értekezik, és kiemeli, hogy az intézmények és a társadalmi kötelékek is vallási eszmén nyugszanak.[4] Ezért ahhoz, hogy a királyság helyreállhasson meg kell, hogy újuljon a vallás. A filozófia, ugyanis a társadalmat inkább megosztja, mint egyesíti. Ezért azon túl, hogy igényli egy „szellemi” vezető feltűnését, a következő konklúzióra jut a kereszténységgel kapcsolatosan: „vagy új vallás formálódik ki, vagy a kereszténység kivételes megújuláson megy át”.[5] Az üldözések ellenére a kereszténység már tizennyolc évszázada uralja a Földgolyó legfelvilágosultabb részét. A Galileai győzedelmeskedett Juliánusz[6] felett és Órigenésztől Pascalig kiváló emberek vallották, de zseniális elmék szálltak vele szembe Kelszosztól, Condorcetig. Éppen ezért Maistre úgy gondolja, hogy a filozófusok befolyása a társadalomra és a forradalmi ideológiák csak átmenetiek, és a kereszténységnek be kell töltenie a társadalomban a meghatározó szerepét.

Maga az alkotmány is isteni befolyás által jött létre, és ez Maistre szerint kétféleképpen történhetett: 

felfoghatatlan módon kicsíráztak, számtalan körülmény egybeesése révén, amit mi véletlennek nevezünk; néha pedig egyetlen szerzőjük van, ki látomásszerűen tűnik fel, s szorít mindenkit engedelmességre.” 

Ezt a megállapítását pedig 13 ponttal támasztja alá.[7] Az uralkodó káosz alapján úgy látszik, hogy az 1795-ös francia alkotmányt nem a Gondviselés műve, hanem az emberek saját kezdeményezése. A Nemzetgyűlés képtelen törvényekkel rendet tenni a társadalomban[8], ünnepeket sem képesek megszervezni, ezért kénytelen a megfélemlítés eszközeihez folyamodni, és mindez azért van, mert hiányzik az Isten által rendelt „szuverén”[9] törvényhozó. Egyébként Maistrenek szimpatikus az angol példa, hiszen ott a képviselők a saját pénzükön, és nem a nép adójából képviselik a nemzetet.

Maistre az írása végén, szinte jóslatba bocsátkozik azzal kapcsolatosan, hogy miként fog helyreállni a királyság Franciaorszában, és igyekszik azokat az érveket cáfolni, akik szerint ez erőszakkal kell, hogy bekövetkezzen. Szerinte a francia nép már belefáradt a forradalomba, ugyanakkor a királyság helyreállításához nem kell a nép beleegyezése, „gondviselés szerűen” történne, elegendő lenne, ha egy frakció elismerné azt, hogy a hatalmát a király nevében gyakorolja.  Ezt követően futár érkezne Párizsból, Bordeauxba, Nantesbe, Lyonba.[10] Azok az emberek, illetve városok pedig akik ezt elismernék, előkelő rangra tennének szert, mint a király barátai.

„Ugyan hogyan hihetné bárki, hogy a betegségből az egészségbe vezető út éppoly fájdalmas, mint az egészségből a betegségbe vezető”[11] A vallás eltörlésének köszönhetőek az erkölcstelenségek, és félő, hogy az oktatásra is rányomja a bélyegét, és istentelen nemzedéket fog felnevövekedni. Maistrenek az az egyértelmű álláspontja, hogy abban az esetben, ha a Gondviseléssel összhangba cselekednek a franciák, helyre fog állni a rend. Amennyiben ugyanis helyreállna a királyság, az átmeneti és méltóságot nélkülöző tisztségek helyett a király örökletes rangot biztosítana a kiváló embereknek. Az erőszakos megtorlások helyett pedig királyi kegyelemre lehet majd számítani. Maistre az általam elemzett szövegét a következő sorokkal zárja. 

„A király gyengéd, atyai kézzel nyúl majd az állam sebeihez. Végezetül, a nagy igazság, amelyet a franciák sosem érthetnek meg elég mélyen, ez: a monarchia visszaállítása, melyet ellenforradalomnak neveznek, nem ellentétes forradalom lesz, hanem a forradalom ellentéte.”[12]


[1] Konzervativizmus 1593-1872. Szöveggyűjtemény 254. o.

[2] Robespierre, Collot, Bariere

[3] Bailly, Mirabeau, Thouret, Osselin

[4] Konzervativizmus 1593-1872. Szöveggyűjtemény, 265. o. 

[5] U. o.268. o.

[6] Kr. u. 4. században, a Római Birodalomban az újplatonizmust szerette volna meghonosítani a kereszténységgel szemben. Eredetileg Áriusz tanait vallotta.

[7] Konzervativizmus 1593-1872. Szöveggyűjtemény, 271-273. o. 

[8] U. o. 274. o.

[9] „Csak a szuverenitást illeti meg a valódi dicsőség: - őbelőle, mint óriási tartályból – árad ki szám, súly és mérték szerint a rendekre és az egyénekre.” 276. o.

[10] Maistre feltételezése, 17 évvel később, azaz 1814-ban Lyon és Bordeaux ismerte el elsőként XVIII. Lajost királynak.

[11] Konzervativizmus 1593-1872. Szöveggyűjtemény 282. o.

[12] U. o. 298. o.

Tovább
0

Utolsó kommentek